MUDr. Jiří Pešina
lékař, moderátor, publicista
mobil:
+420 602 833 953


e-mail:
pesina@centrum.cz
 
Nejbližší vysílání

Role minerálních látek ve vývinu dětí
Fotogalerie
Role minerálních látek ve vývinu dětí

Minerální látky a stopové prvky hrají v dětském věku významnou úlohu. Některé z nich jsou důležité pro růst kostí, jsou nutné pro svalovou činnost, metabolismus nebo pro správnou funkci nervového systému. Pro každou minerální látku existuje rozmezí bezpečného příjmu, kdy je pro správně fungování lidského těla nezbytná tzv. doporučená denní dávka, která závisí  především na věku, pohlaví, aktivitě, počasí, zdravotním stavu atd. Na druhou stranu může každý z těchto prvků mít nepříznivý vliv na zdraví, pokud je překročen jeho bezpečný příjem. Vápník je součástí kostí a zubů. Je nutný pro správnou funkci srdce a srážlivost krve. Jeho denní potřeba je asi 800 mg na den u dospělých, u dospívajících dětí, těhotných a kojících žen a seniorů  až 1200 – 1500 mg na den. Zdrojem je hlavně mléko a mléčné výrobky. Hořčík je společně s vápníkem součástí kostí a zubů. Má také tlumicí účinky, ovlivňuje metabolismus bílkovin a cholesterolu. Denní potřeba hořčíku je 300 - 400 mg. Dá se říci, že hořčík je skutečným „zlatem“ pro metabolismus i pro prevenci řady chorob. Kromě minerálních vod najdeme hořčík také v banánech, rybách nebo celozrnném pečivu a čokoládě. Sodík pomáhá udržet rovnováhu tělních tekutin.Je hlavním prvkem mimobuněčné tekutiny. Je velice důležitý pro zadržování vody. Hlavním zdrojem sodíku je kuchyňská sůl. Celková denní potřeba sodíku  u rostoucích dětí je 120-400 mg, u dospělých pak 500 mg. Draslík je nezbytně nutný pro svalovou činnost , je základním prvkem vnitrobuněčné tekutiny,ovlivňuje rovnováhu prvků a je aktivátorem řady enzymů. V pitné vodě se jeho koncentrace pohybuje okolo 1,5 mg/l, doporučovaný denní příjem je 2 g. Zdrojem draslíku jsou např. brambory, luštěniny, mrkev, meruňky apod. Jod je součástí hormonů štítné žlázy. Doporučená denní dávka je 75-150 µg. Zdrojem příjmu jsou především mořské ryby. Fluor je velice důležitý pro tvorbu kostí a zubů. Doporučená denní dávka je 1 mg. Při nedostatečném přijmu fluoru dochází ke zvýšené kazivosti  chrupu. Stopové prvky jako je selen, zinek a měď jsou látky, které člověk potřebuje k životu, i když jen ve velmi malých množstvích.Jsou nezbytné pro tvorbu a činnost enzymů.


Fotografiie jsou roztříděné do několika kategorií.